Przycisk

30 grudnia 2024

Szopkowe aktualności

Wśród różnych rzeczywistości i przestrzeni czasowych szopki krakowskiej istotne znaczenie ma poruszenie tematów aktualnych. Twórcy szopek czerpią z wydarzeń danego roku ważnych w perspektywie ogólnopolskiej czy nawet światowej, jednakże ze szczególnym uwzględnieniem tego, co ważne dla Krakowa. Poruszana tematyka może dotyczyć zarówno wydarzeń politycznych, kulturalnych, ale też po prostu tematyki dnia codziennego we współczesnym Krakowie. Aktualności nie mogło zatem zabraknąć także i w mojej szopce.

 

Po obu stronach pierwszej kondygnacji szopki umieściłam symetryczne schody z wnęką. We wnęce schodów po lewej stronie znalazło się miejsce dla Kwiaciarki krakowskiej oraz jamniczka. Postać pieska znalazła się tu nieprzypadkowo - nawiązuje ona do Marszu Jamników, który w tym roku powrócił na ulice Krakowa.

 

Z kolei na bocznej ścianie obok schodów (ponad postaciami prezentowanych wcześniej Trzech Królów) umieściłam tabliczkę stylizowaną na tabliczki nazw ulic Starego Miasta z nazwą placu Campo di Fiori. Stanowi to nawiązanie do wiersza Czesława Miłosza o tymże tytule w związku z faktem ogłoszenia roku 2024 przez Senat RP Rokiem Czesława Miłosza oraz z uwagi na związki poety z Krakowem.

 

We wnęce schodów po prawej stronie umieszczone zostały z kolei koła olimpijskie oraz cztery szpady powiązane brązowym medalem – odniesienie do olimpijskiego sukcesu drużynowego polskich szpadzistek, dwie spośród których są reprezentantkami jednego z krakowskich klubów sportowych. 


W drugiej kondygnacji szopki, po obu stronach Kaplicy Zygmuntowskiej (o której więcej w kolejnym artykule) umieściłam elementy architektoniczne nawiązujące do attyki „Pałacu Dożów” w Nowej Hucie. Wykorzystanie tych elementów spowodowane jest przypadającą w tym roku 75. rocznicy powstania Nowej Huty. Przed wskazanymi elementami architektonicznymi ustawione zostały: po stronie lewej postać byłego Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego, który machaniem ręką żegna się z urzędem po tegorocznych wyborach samorządowych, zaś po stronie prawej – postać Aleksandra Miszalskiego, nowego Prezydenta Krakowa, który trzyma w rękach symboliczny klucz do miasta w związku z objęciem funkcji. Postacie te nieprzypadkowo znalazły się przed „Pałacem Dożów”, który miał charakter Centrum Administracyjnego. Figurki przedstawicieli władzy samorządowej celowo schowane są w cieniu – zarówno z uwagi na mniejszą ilość docierającego światła, jak i wycofanie figurek – podkreślając drugorzędne miejsce władzy „ludzkiej” w stosunku do „boskiej” w wydarzeniu Bożego Narodzenia. 

Przenikanie się w szopce krakowskiej nawiązań do legend, historii, współczesności stanowi element budujący narracyjność całej szopki. Dzięki tym zabiegom, połączonym z przedstawieniem postaci w ruchu, podczas wykonywania różnych czynności, scena przedstawiona w szopce "opowiada" własną historię, a każda z szopek zaprasza widza, do poznania tej opowieści.

 

Retro Święta

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.